• Kapcsolat

  • Hírlevél

  • Rólunk

  • Szállítási lehetőségek

  • Prospero könyvpiaci podcast

  • Hírek

  • Race and Theatre in France: by Sylvie Chalaye

    Race and Theatre in France by Miller, Judith G.;

    by Sylvie Chalaye

    Sorozatcím: Contemporary French and Francophone Cultures; 104;

      • Kiadói listaár GBP 60.00
      • Az ár azért becsült, mert a rendelés pillanatában nem lehet pontosan tudni, hogy a beérkezéskor milyen lesz a forint árfolyama az adott termék eredeti devizájához képest. Ha a forint romlana, kissé többet, ha javulna, kissé kevesebbet kell majd fizetnie.

        28 665 Ft (27 300 Ft + 5% áfa)

    Beszerezhetőség

    Becsült beszerzési idő: A Prosperónál jelenleg nincsen raktáron, de a kiadónál igen. Beszerzés kb. 3-5 hét..
    A Prosperónál jelenleg nincsen raktáron.

    Why don't you give exact delivery time?

    A beszerzés időigényét az eddigi tapasztalatokra alapozva adjuk meg. Azért becsült, mert a terméket külföldről hozzuk be, így a kiadó kiszolgálásának pillanatnyi gyorsaságától is függ. A megadottnál gyorsabb és lassabb szállítás is elképzelhető, de mindent megteszünk, hogy Ön a lehető leghamarabb jusson hozzá a termékhez.

    A termék adatai:

    • Kiadó Liverpool University Press
    • Megjelenés dátuma 2025. szeptember 19.

    • ISBN 9781802071887
    • Kötéstípus Keménykötés
    • Terjedelem136 oldal
    • Méret 239x163 mm
    • Súly 301 g
    • Nyelv angol
    • 697

    Kategóriák

    Hosszú leírás:

    These well-researched essays speak to the situation of African-descended artists on the French stage, especially in prestigious government-subsidized theatres. Through documentation, historical analysis, close attention to productions, and witnessing by Black French-speaking artists, Chalaye uncovers and critiques the unacknowledged racialization (and racism) that have circumscribed the careers of Black actors. She ascribes responsibility for this frustrating situation in large part to the lingering impact of the colonial empire on the French imaginary, one that sees “otherness” in French people perceived as non-white. She calls for a recognition of how “race” and racial tropes have operated in French theatre and she advocates exploding the concept of “race”, while creating a theatre that represents the multicultural country that France has become. A translator’s preface examines the concepts of “race”, “nation”, and “theatre” as they operate in France and in the Anglo-American sphere, inviting readers to compare the impact of multiculturalism with the notion of the universal human.

    Sylvie Chalaye is the foremost French scholar of theatre in French by African and African descended artists. She is professor of theatre at the University of Paris III-Sorbonne Nouvelle, co-founder of the journal Africultures, and director of the Research Laboratory SeFeA. Recent publications include: Scènes et détours d’Afrique: Les Aventuriers de la coopération théâtrale de Jean-Marie Serreau à Christian Schiaretti (Passages, 2022) and (with Judith G. Miller) Contemporary Francophone African Plays: An Anthology (Bucknell, 2024). Her book, Race et théâtre en France: un impensé politique, won the Prix André Malraux in 2020.



    “[This book] represents an important scholarly contribution to the analysis of the history of theatre in France, staging dramatic historical scenes in which the contested terrain of race is performed, unmasking in the process the contradictions and shortcomings of outdated Republic ideals.” – Dominic Thomas, Letessier Professor of French, UCLA

    Több

    Tartalomjegyzék:

    Translator’s Preface: Some Thoughts on Theatre, National Identity, Colonialism, and “Race”

    Introduction: Why Should We Think about “Race” in the Theatre?

    Chapter 1: Of “Black Origins”

    Chapter II: A Matter of Skin, A Matter of Politics…

    Chapter III: The Look that Kills the Actor, or the Syndrome of the Baltimore Soldier

    Chapter IV: Blackface, or the Invention of the “Negro Show”

    Chapter V: Escaping from the Cage of Neocolonial Exhibitions and the “Eroticolony”

    Chapter VI: A Story about Presence, or the Organic Stage

    Chapter VII: On-stage Embodiment is not about Colour; It’s a Vibration

    Selected Bibliography

    Index

    Több